Aanvraag KMO portefeuille

De aanvraag lijkt een zeer ingewikkelde procedure. Stel het niet uit. Volg voor elke stap de aanwijzingen op de website, respecteer zeker de termijnen en alles zal vlot verlopen.

Stappenplan voor aanvraag KMO-Portefeuille:

1. Registratie

Ga naar de website: http://www.kmo-portefeuille.be en ga naar 'log-in KMO Portefeuille'

Registreer u met uw elektronische identiteitskaart.

De kaartlezers hiervoor zijn bij iedere 
mediawinkel te verkrijgen (bv. Mediamarkt - merk: House of accessories - aangepaste software moet worden gedownload op  www.eid.belgium.be)
U installeert de kaartlezer op uw 
pc.
Om in te loggen, voert u de pincode van uw elektronische identiteitskaart in. Deze 
pincode hebt u ontvangen bij de afgifte van de elektronische identiteitskaart. Bent u uw 
pincode kwijt, informeer dan bij uw gemeente.

 

Voor Mac-gebruikers

Op een Mac kan het installeren van een ID-lezer voor problemen zorgen. We raden u aan volgende stappen te volgen.

  • Verwijder alle toestellen die via een usb-poort zijn aangesloten (andere kaartlezer, muis,..)
  • Plug de kaartlezer in
  • Herstart de computer
  • Steek uw identiteitskaart pas in de lezer als ze het vragen

2. Onderneming registeren en aanmelden

Wanneer u voor de eerste keer de website bezoekt, zal u eerst uw onderneming moeten 
registreren. Klik daarvoor op Onderneming registeren en vul de gevraagde gegevens in. 
Bevestig ook de aard van uw onderneming; klein, middelgroot of groot. 

  • Vul uw gegevens in waar nodig (geen spaties bij telefoonnummer)
  • Registreren
  • Mijn profile
  • Een nieuwe onderneming registreren
  • Verder

Nu heeft u 2 mogelijkheden:

Mogelijkheid 1
Uw onderneming deed in het verleden reeds een aanvraag bij de KMO-portefeuillle (indien dit niet het geval is, ga verder naar mogelijkheid 2)

  • Klik op Migreer
  • Vul uw login en paswoord in
  • Ga verder
  • Bevestig
  • Ga verder
  • Aanmelden als onderneming
  • Selecteer de onderneming
  • Aanmelden
  • Klik links in uw scherm op KMO-portefeuille

Op uw scherm rechtsboven vindt u “vraag hier uw subsidie aan” (klik op meer info).
Vanaf hier kan u uw projectaanvraag indienen (zie verder bij Stap 4).

Mogelijkheid 2

Uw onderneming deed in het verleden nog geen aanvraag bij KMO-portefeuille.

  • Klik ofwel op "Ik heb een ondernemingsnummer" ofwel op "Ik heb geen ondernemingsnummer"
  • Geef uw gegevens in
  • Registreer
  • Vul uw gegevens aan
  • Registreer
  • Bevestig

Binnen de 3 werkdagen ontvant u een brief waarbij uw registratie wordt bevestigd. Die bevat een hyperlink. Vanaf nu mag u een aanvraag indienen in naam van de onderneming, maar u dient nogmaals een bevestiging te geven!
Surf naar deze activatie-url en meldt u aan met uw E-ID. Deze link koppelt u automatisch aan de onderneming.
MAAR doe dit binnen de maand (!) of de volledige procedure voor het aanmelden van de onderneming moet u opnieuw doen.

Ga naar uw profiel en klik op "nieuw project"

Vanaf hier kan u uw projectaanvraag indienen (zie verder bij Stap 4).

Technische problemen bij het registreren en aanmelden van de onderneming:
gratis nummer 1700.

3. Overeenkomst afsluiten met In Balance

  • U ontvangt van In Balance een factuur en een opleidingsovereenkomst.
  • U betaalt binnen de gevraagde termijn aan In Balance de bedragen die niet door de kmo– portefeuille worden betaald: cateringkosten, logies, transport en de BTW. We vermelden deze kosten op de factuur.
  • Indien onduidelijk: mail ons op dirk@inbalance.be

4. Projectaanvraag indienen

Wanneer?

  • de projectaanvraag dient te gebeuren ten allerlaatste 14 dagen na de start van de opleiding. Zo niet wordt uw aanvraag geannuleerd
  • Om zeker niet te laat te zijn raden we u aan de aanvraag best onmiddelijk te doen na het ontvangen van factuur en opleidingsovereenkomst

Handig om weten:

  • bedrag:  vul het projectbedrag in
  • erkenningnr van In Balance:  DV O105342 (let op: hoofdletter O in het begin)
  • Pijler:  opleiding

5. Project goedkeuren

  • Sodexo vraagt per mail aan In Balance of de aanvraag voldoet aan de wettelijke voorwaarden.
  • zo ja en na interne goedkeuring door de Vlaamse Gemeenschap ontvangt u een mail met de vraag uw deel van het projectbedrag te storten op uw electronische rekening van Sodexo

6. Betaling aan Sodexo

  • U ontvangt een mail van Sodexo en
  • stort tijdig (binnen de gevraagde termijn zo niet wordt uw aanvraag geannuleerd) uw 50% bij Sodexo (kmo-portefeuille),
  • de overheid legt 50% bij na ontvangst van uw betaling.

7. Betaling aan In Balance vanuit uw electronische portefeuille

  • U ontvangt een mail om de betaling van het projectbedrag aan In Balance te realiseren.
  • U logt via de link op de mail in op de website van de kmo-portefeuille en gaat naar "mijn overzicht" waar u een overzicht krijgt van uw projecten in portefeuille.
  • U klikt op uw project
  • U kiest voor "Betalen" en opent daarmee de rubriek "Betaling aan dienstverlener".
  • U stort daar het resterend bedrag van de rekening van Sodexo naar de rekening van In Balance
  • Vermeld bij de vrije mededeling duidelijk het factuurnummer van uw factuur van In Balance

8. Betaling saldo

Er is nu al betaald aan In Balance.

1.    Voorschot BTW + administratieve kosten

2.    Subsidie + uw deel via Sodexo.

Vaak blijft nog een saldo te betalen. Dit dient u te berekenen (=factuurbedrag-voorschot-betaling via Sodexo) en te storten op de rekening van In Balance met de vermelding van uw factuurnummer.